رضایی تفاوت عمده اجرای تعزیـه با تئاتر و یک شبیـه خوان با هنرپیشـه یـا بازیگر را خاطرنشان کرد و گفت حتما این
تفاوت با اجراهای صحیح و مطلوب شبیـه خوانان به منظور همـه بویژه نسل جوان قابل شناسایی و تشخیص باشد.
به گفته وی مـیر غم کاشی صاحب نسخه های قدیمـی و نوه اش سید مصطفی یکی از موسیقیدانان و نوازنده گان سازهای تعزیـه و سازنده آهنگ زنگ کاروان از دیگر مفاخر و بزرگان تعزیـه درون کاشان هستند کـه مرغوبترین و قدیمـی ترین نسخ تعزیـه درون ایران نسخه های مـیر عزا معروف بـه \\\\\\\\\\\\\\\"تهران\\\\\\\\\\\\\\\" است.
رضایی گفت علی رغم آنکه مسولان و نـهادهای مربوطه معدود حمایتهایی را درون راستای حفظ واحیـاء هنر تعزیـه خوانی درون ایران داشته اند اما تعزیـه درون کشور هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.
وی برگزاری مجالس تعزیـه درون شـهرهای بزرگ منحصر بـه جشنواره ها، شبیه خوانی طفلان مسلم ابن عقیل اردبیل اجرا درون آمفی تئاترها، پارکها را خاطرنشان کرد و گفت اجرای تعزیـه مکان و محل صحنـه آرایی خاص خود بویژه تکیـه را مـی طلبد و اگر قرار باشد برپایی تعزیـه درون پارکها و زمان آن منحصر بـه جشنواره ها باشد تعزیـه خوانی از بین خواهد رفت.
این استاد پیشوت تعزیـه خوانی کشور کـه تعزیـه را از چهار نسل اجداد خود بـه ارث و تعزیـه خوانی را با طفل خوانی از 5 سالگی اغاز کرده بیشترین و بزرگترین و مشـهورترین گروههای تعزیـه و اجرای مجالس تعزیـه درون کشور را استان اصفهان با دارا بودن بیش از یکهزار گروه تعزیـه خوانی دانست و گفت معروفترین و گسترده ترین مکان مطلوب و اجرای متناسب تعزیـه درون این استان و ایران حسینیـه قودجان خوانسار با 30 سال سابقه دربرپایی تعزیـه است.
رضایی تصریح کرد این شیوه برگزاری مجالس سوگواری و عزاداری سالار شـهیدان ابی عبدالله درون قالب هنر تعزیـه خوانی درخوانسار از اربعین حسینی که تا 28 صفر را کـه شاهد یک مـیلیون نفر بازدید کننده از این مراسم هست الهام بخش برپایی این مراسم درون دیگر مناطق و شـهرهای استان اصفهان شده و اجراهای زنده هنر آیینی تعزیـه را گسترش و رواج داده است.
وی افزود حمایت مسئولان و مشارکت و همراهی مردم مناطق مختلف کاشان درون برگزاری مجالس تعزیـه با توجه بـه علاقه مندی جوانان و نوجوانان مناطق حومـه این شـهرستان بـه این مراسم یکی از راهکارهای احیـاء و ماندگاری هنر اصیل و قدیمـی نعزیـه درون کاشان هست تا این شـهرستان سرآمد اجرای تعزیـه درون سراسر کشور شود.
به گفته وی به منظور اینکه تعزیـه خوانی درون همـه ایران جایگاه واقعی خود را بدست آورد و توسعه و رونق روز افزون خود را پیدا کند حتما زمـینـه مادی و معنوی اجرای آن توسط شبیـه خوانان درون سراسر کشور خاصه شـهرهای بزرگ فراهم شود.
رضایی درون ادامـه با انتقاد از تقلید بیشتر شبیـه خوانـها درون کشور از فیلم و سی دی تعزیـه گفت تعزیـه خوان حرفه ای و به معنای واقعی کلمـه درون کشور کم هست چرا کـه اگر رده تخصصی یک شبیـه خوان که تا 10 قسمت از جمله :صدا، آشنایی بـه ردیف دستگاه موسیقی، نحوه لباس پوشیدن، راه رفتن،نسخه درون دست گرفتن و ... شبیه خوانی طفلان مسلم ابن عقیل اردبیل درون نظر گرفته شود اشخاص درون نقش موافق و مخالف خوان حتما در تمام این مراحل استاد و صاحب تجربه باشد.
به اعتقاد این استاد مسلم و مشـهور تعزیـه خوانی کشور کـه سابقه 57 سال اجرای شبیـه خوانی را دارد
تعزیـه هنری هست که موسیقی اصیل ایرانی مدیون این هنر آیینی مذهبی اثر گذار و حماسی است.
رضایی تشکیل انجمن تعزیـه خوانان ایران را بـه منظور مدیریت و ساماندهی گروههای تعزیـه خوان سراسر کشور و شناسایی استعدادها و ظرفیتهای آنـها نام برد گفت سه سال از تشکیل این انجمن مـی گذرد ولی هنوز یک مکان و جایگاه ثابت بعنوان دفتر کار ندارد.
وی افزود که تا کنون یکهزار نفر تعزیـه خوان با رده های وابسته،پیوسته،آماتور و حرفه ای و تعداد سنوات اجرا بـه عضویت این انجمن نائل شده اند.
به گفته وی کـه در سال سابقه اجرای 200 مجلس تعزیـه درون ایـام و مناسبتهای مختلف نظیر ماه محرم ،صفر،رمضان و فاطمـیه را درون تمام استانـها بویژه اصفهان دارد برپایی سالانـه 20 مجلس تعزیـه درون سال مـی تواند نقش بسزایی درون رواج و شناسایی این هنر مذهبی بعنوان نماد واقعی از تجسم مظلومـیت ،شجاعت و غربت امام حسین دارد بـه طوریکه هر بیننده ای اعم از مسلمان و غیر مسلمان با دیدن صحنـه های تعزیـه بسیـار منقلب و متاثر مـی شود.
رضایی درون پایـان درون خصوص شیوایی و پویـایی وقایع عاشورا درون قالب تعزیـه بر غیر مسلمانـها افزود درون یکی از مجالسی کـه در رم پایتخت کشور ایتالیـا داشته شب اول زنان خارجی کاملا بی حجاب به منظور تماشای تعزیـه آمده بودند اما از شبهای دوم بـه بعد مـی دیده کـه زنان با پوشش کامل به منظور تماشای تعزیـه مـی امدند و حتی با دیدن صحنـه های متاثر کننده تعزیـه همچون بی رحمـی دشمنان درون شـهادت حضرت علی اصغر اشک مـی ریزند و منقلب مـی شوند .
وی افزود یکی از کارگردانـهای این کشور بعد از تماشای مجلس تعزیـه و مشاهده حس ملموس ومحسوس معنوی درون شبیـه خوانـهابا تاکید بر این مطلب کـه شما معنویت را دارید و ما مادیـات را گفت اگر قرار باشد فیلم مذهبی بسازم حتما از تعزیـه استفاده کنم .
گفتنی هست تعداد مجالس تعزیـه 360 مجلس شـهادت ،ولادت ائمـه هست که 20 مجلس آن درون مورد مولا امـیر المومنین (ع) است.  

منبع اين مطلب : شبیه خوانی طفلان مسلم ابن عقیل اردبیل پورتال خبری کاشان


دسته بندی : . شبیه خوانی طفلان مسلم ابن عقیل اردبیل




[(تعزیـه داران مکتب قرآن ساوه) - آیین تعزیـه خوانی درون کاشان ... شبیه خوانی طفلان مسلم ابن عقیل اردبیل]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 12 Apr 2018 19:54:00 +0000